Welke vragen stel je bij Motiverende gespreksvoering?
Motiverende Gespreksvoering (MGV) is een gespreksstijl waarbij je mensen helpt hun eigen motivatie te ontdekken en versterken door open vragen te stellen en verandertaal te ontlokken. Motiverende gespreksvoering is behoorlijk veel als je er mee begint. Je moet open vragen stellen, op verandertaal letten, je reparatiereflex onderdrukken, en terwijl je dat doet moet je ook nog een ‘oprecht nieuwsgierig’ zijn. Ga d’r maar aan staan!
Een van de meest gestelde vragen aan het internetmonster is dan ook: welke vragen stel je bij motiverende gespreksvoering? Al die verschillende dingen goed uitvoeren wordt een stuk eenvoudiger wanneer je al een lijstje met goede vragen paraat hebt.
Wil je dat jouw team dit beter leert toepassen?
Bekijk onze incompany training Motiverende Gespreksvoering.
Wat betekent ontlokken bij motiverende gespreksvoering?
Een van je belangrijkste taken bij motiverende gespreksvoering is ‘ontlokken’. Dit noemt men ook evoceren: iets in iemand oproepen. Zoals de geur van een warme bakker het verlangen aan een vers broodje kan oproepen, zo roep jij met je communicatie de motivatie voor verandering bij iemand op. Klinkt zeker lekker vaag? Gelukkig valt dat reuze mee.
Als mens word ik me bewust van wat ik voel en denk door erover te praten. Vertel je partner maar eens over die irritante collega en je voelt de irritatie meteen weer opkomen. Misschien zelfs meer dan jij wist dat er in je zat! En jouw partner beïnvloed ook nog of je irritatie oploopt, of dat je het juist relativeert zodat jij uiteindelijk denkt: ’het valt allemaal ook wel mee’. Dat doet communicatie dus.
Wil je iemand motiveren? Dan wil je geen irritatie oproepen, maar de wil om te veranderen. Dat doe je door ‘verandertaal’ te ontlokken. Eigenlijk gaat ‘t er dus niet om welke vragen jij precies stelt, maar om welke antwoorden je ontlokt aan de ander.
Wat zijn open vragen ook alweer?
Bij motiverende gespreksvoering zijn we gek op open vragen. Het is vaak de eerste gesprekstechniek waarmee je gaat oefenen. Wat maakt een open vraag anders dan een gesloten vraag?
Gesloten vragen zijn perfect om specifieke informatie mee te krijgen. Open vragen helpen je het verhaal of perspectief van de ander ontlokken. Er zijn meerdere antwoorden mogelijk. Maar open vragen hebben nog een belangrijk voordeel: het zijn sturende vragen.
Hieronder zie je een open vraag en gesloten vraag die bijna hetzelfde doen:
- Gesloten vraag: Zou het je iets opleveren als je stopt met roken?
- Open vraag: wat zou het je opleveren als je stopt met roken?
De tweede vraag is open en doet eigenlijk de aanname dat er een voordeel is voor de ander. Het ‘stuurt’ dus de ander naar verandertaal. De eerste is gesloten en kan ook met een simpel ‘nee’ worden beantwoord.
Voorbeelden van goede open vragen
Als we verandertaal gaan ontlokken richten we ons eerst op de vraag ‘waarom zou je eigenlijk willen veranderen’. De meeste mensen denken nauwelijks na over een plan als ze nog niet overtuigd zijn van een verandering. Als de balans gaat doorslaan naar de wil om te veranderen kan het ook goed zijn om na te denken over de vraag ‘hoe ga je het aanpakken?’.
Overigens zijn er ook uitzonderingen op deze regel: soms moet iemand zien dat een verandering mogelijk is voordat ze willen nadenken over de ‘waarom’-vraag.
Er is nooit een garantie dat je verandertaal gaat horen, maar onderstaande vragen kunnen je wel helpen om het te ontlokken. Eigenlijk zijn er vier hoofdvragen om mee te beginnen:
- Wat wil iemand?
- Wat zijn de redenen van iemand om dit te willen?
- Wat kan iemand al?
- Wat geeft een noodzaak om te veranderen?
Je kunt deze verschillende vragen op heel veel manieren stellen, en je kunt heel veel verschillende antwoorden krijgen van dezelfde persoon.
Wil je deze vragen in een veilige setting leren toepassen?
Bekijk onze incompany training Motiverende Gespreksvoering.
25 voorbeeldvragen om motivatie te ontlokken
Willen
Vragen over wat iemand eigenlijk zou willen bereiken.
- Wat zou je graag anders willen?
- Wat hoop je dat er gebeurt als het je lukt?
- Wat zou er beter zijn als dit probleem er niet meer was?
- Wat mis je nu het meest door hoe het nu gaat?
- Stel dat alles mogelijk is — wat zou je dan willen bereiken?
- Wat is het beste dat er zou kunnen gebeuren als je het anders gaat doen?
- Stel je voor dat we een jaar verder zijn en je de verandering hebt gemaakt. We spreken elkaar weer, en ik vraag je ‘wat is er nu allemaal anders?’. Wat hoop je dat je me dan kunt vertellen?
Redenen
Vragen die iemands persoonlijke beweegredenen duidelijk maken.
- Waarom zou je deze verandering willen?
- Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om iets te willen veranderen?
- Wat vind je het meest vervelende aan hoe het nu gaat?
- Welke voordelen zou het hebben als je een verandering maakt?
- Waarom is dit belangrijk voor je?
- Wat zou er gebeuren als je niets verandert?
- Wat nog meer?
Kunnen
Vragen die iemands vertrouwen of geloof in eigen kunnen oproepen.
- Wat zijn ideeën die je hebt om deze verandering te maken?
- Hoe zou je het aan kunnen pakken als je besluit iets te veranderen?
- Wat heb je eerder al geprobeerd dat een beetje werkte?
- Wie of wat zou je kunnen helpen om dit voor elkaar te krijgen?
- Wanneer is het je in het verleden gelukt om iets vergelijkbaars te doen?
- Wat geeft je hoop dat het zou kunnen lukken?
Noodzaak
Vragen die duidelijk maken wat de noodzaak om te veranderen is.
- Hoe belangrijk is het voor je om hier iets aan te doen?
- Wat maakt dat het juist nú belangrijk is?
- Wat baart je zorgen als dit zo doorgaat?
- Wat zou er op de lange termijn kunnen gebeuren als je niets verandert?
- Wat wil je absoluut voorkomen?
Maar vergeet niet: c’est le ton qui fait la musique! De manier waarop je vragen stelt is minstens zo belangrijk als de vraag zelf.
De basishouding van motiverende gespreksvoering
Wil je dat jouw team met minder moeite meer motivatie oproept bij cliënten?
Bekijk dan de in-company basistraining Motiverende Gespreksvoering of de kennismakingsworkshop Motiverende Gespreksvoering