Veelgestelde vragen over de trainingen van Buro Sherpa
Hier vind je de meest gestelde vragen over de incompany-trainingen, workshops en masterclasses van Buro Sherpa. Staat je vraag er niet bij? Neem gerust contact op – ik reageer zo snel mogelijk!
Over motiverende gespreksvoering
Wat is motiverende gespreksvoering?
Motiverende gespreksvoering (MGV) is een gespreksstijl die mensen helpt hun eigen motivatie voor verandering te ontdekken en versterken. Het combineert empathie, samenwerking en richting geven zonder te overtuigen of te duwen. MGV ziet gedragsverandering eigenlijk als een vorm van persoonlijke groei.
Wanneer pas je motiverende gespreksvoering toe?
MGV is geschikt in situaties waarin mensen ambivalent of terughoudend zijn over verandering. Vaak lijken mensen ongemotiveerd, maar blijkt er toch motivatie aanwezig te zijn. Denk hierbij aan veranderingen als stoppen met roken, gezonder eten, meer bewegen of betere therapietrouw.
Waarom is motiverende gespreksvoering belangrijk in de zorg?
Omdat veel zorgvragen om gedragsverandering vragen. Denk aan afvallen, minder alcohol gebruiken of therapietrouw. MGV maakt gesprekken effectiever, verkort consulten en verhoogt therapietrouw en tevredenheid van zowel de cliënt als de zorgverlener.
Hoe pas je motiverende gespreksvoering toe?
Motiverende Gespreksvoering begint met een basishouding van partnerschap, acceptatie, compassie en empowerment. ‘Verandertaal’ ontlokken is een belangrijk doel. Zo vergroot je de discrepantie tussen wat iemand nu doet, en wat iemand zou willen doen. Je gebruikt technieken als open vragen, reflecties, samenvattingen en bekrachtigingen.
Welke gesprekstechnieken gebruik je bij motiverende gespreksvoering?
Bij motiverende gespreksvoering spreken we vaak van de ORBS. Dit staat voor open vragen, reflectief luisteren, bevestigen en samenvatten. Informatie uitwisselen op een motiverende manier wordt hier ook vaak aan toegevoegd.
Welke vragen stel je bij motiverende gespreksvoering?
Vragen die motivatie en waarden verkennen, zoals: “Waarom is dit belangrijk voor u?” “Wat zou u willen veranderen?” “Wat zou een volgende stap kunnen zijn?”. Nog belangrijker dan de juiste vragen stellen is jouw nieuwsgierige en open basishouding in het gesprek.
Wat is een wondervraag?
Een wondervraag is een oplossingsgerichte vraag (“Stel dat er vannacht een wonder gebeurt en het probleem is opgelost; hoe merkt u dat morgen?”) die helpt om doelen en gewenste situatie te verkennen. De vraag kent veel varianten en helpt mensen nadenken over een positieve toekomst.
Over de trainingen
Wat levert een cursus motiverende gespreksvoering mijn organisatie op?
Een belangrijk resultaat is meer voldoening in het werk en cliënten / patiënten die meer eigenaarschap nemen over hun eigen gezondheid. Zorgverleners voeren gesprekken die minder energie kosten en meer resultaat opleveren; cliënten tonen vaker motivatie, therapietrouw en zelfregie. Dat scheelt tijd, verhoogt kwaliteit en geeft plezier in het werk.
Voor wie zijn jullie trainingen geschikt?
Voor zorgprofessionals zoals (huis)artsen, POH’s, leefstijlcoaches, verpleegkundigen, fysiotherapeuten, diëtisten, wijkteams en andere medewerkers die gedragsverandering begeleiden. Motiverende gespreksvoering is effectief van de nulde tot de derde lijn.
Hoe lang duurt een basistraining en hoeveel deelnemers kunnen meedoen?
Een basistraining duurt meestal drie dagen met maximaal 16 deelnemers voor optimale oefentijd en feedback. Tussen de trainingsdagen zit 2 tot 3 weken om optimaal leereffect te bereiken.
Kunnen we de training inhoudelijk afstemmen op onze praktijk?
Ja, absoluut. We doen altijd een intake en stemmen voorbeelden en accenten af op jullie doelgroep en casuïstiek. Voor het beste effect en meeste plezier tijdens de training is het zelfs heel belangrijk dat de training goed aansluit bij de praktijk van de deelnemers.
Wat is het verschil tussen een workshop en een (basis)training?
Een workshop (1 dagdeel) is bedoeld als kennismaking; een training (1–3 dagen) is bedoeld om vaardigheden echt te oefenen en borgen in het werk. Bij masterclasses gaan we ervan uit dat de deelnemers al basisvaardigheden hebben, waardoor we meteen nieuwe vaardigheden kunnen oefenen.
Bieden jullie accreditatie en certificaten?
Ja, certificaten van deelname kunnen we op verzoek leveren; accreditatie kan in overleg per beroepsgroep geregeld worden.
Wat kosten jullie trainingen en hoe verloopt de offerte?
Trainingen kosten in principe per dagdeel €650 (excl. BTW), afhankelijk van specifieke wensen kan daar nog voorbereidingstijd bijkomen. Ik plan altijd een intake met je in om je wensen te bespreken en stem de inhoud van het programma met je af. Daarna volgt een offerte en als die akkoord is dan gaan we de training inplannen en vormgeven.
Over gedragsverandering
Wat is er nodig voor gedragsverandering?
Een combinatie van motivatie, vaardigheden, en gelegenheid. Motivatie moet het liefste van binnenuit komen, en daar is motiverende gespreksvoering geschikt voor. Als je een plan gaat maken denk er dan aan om het klein, leuk en zinvol te maken.
Wat zijn de fasen van gedragsverandering?
De fasen van gedragsverandering zijn ontwikkeld door de wetenschappers Prochaska en DiClemente. Het is een bekend model maar ook enigszins achterhaald: precontemplatie, contemplatie, voorbereiding, actie, volhouden. De belangrijkste take-away is dat je als zorgverlener vaak voorloopt in veranderbereidheid op je cliënt.
Wat is een goed model voor gedragsverandering?
Het COM-B-model (Capability, Opportunity, Motivation – Behaviour) is een model dat gebaseerd is op overeenkomsten tussen tientallen andere modellen. Het stelt dat gedrag ontstaat wanneer iemand iets kan (Capability), de omgeving het toelaat (Opportunity) en de wil er is (Motivation).
Wat betekent stress-sensitief werken?
Stress-sensitief werken is een manier van werken die rekening houdt met de effecten van langdurige stress op het brein. Door veranderingen in het brein kunnen mensen die leven in een kwetsbare situatie het moeilijker vinden om lange termijn plannen vol te houden, dingen te onthouden of impulsen te controleren. Je bekijkt dit gedrag als gevolg van de omstandigheden en niet als tekortkoming van de persoon.
Wat is Functional Imagery Training?
FIT is een methode die actieve verbeelding combineert met motiverende gespreksvoering. Door gedrag en doelen die je bespreekt ook in te beelden maak je het meer emotioneel geladen en specifieker. Daardoor raken mensen sterker gemotiveerd en zal nieuw gedrag sneller inslijten.

Ik hoor graag van je!
Rutger staat klaar om jou en je collega’s te ondersteunen in jullie reis naar groei en ontwikkeling! Heb je vragen over de trainingen, wil je meer informatie over een specifiek programma, of heb je gewoon behoefte aan een goed gesprek? Ik hoor graag van je!